ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ


 
ΣΟΣ ΘΕΜΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
 
Σελίδα
2
 
από
4
 
Εκτελεστικός Νόμος
 
Είναι οι νόμοι που αναφέρονται στο κανονιστικό μέρος τωνσυνταγματικών διατάξεων που εξειδικεύουν ή συμπληρώνουν. Ένα απότα κύρια αντικείμενα των εκτελεστικών νόμων είναι η άσκηση και ηπροστασία των
 
ατομικών δικαιωμάτων. Δεν αποτελούν αντικείμενορυθμίσεως με τους νόμους αυτούς, η αρχή της οικονομικής ελευθερίαςκαι η αρχή της ισότητας.
 
Νομοθετική εξουσιοδότηση σε υπουργούς (κανονιστικάδιατάγματα) και σε λοιπή διοίκηση (κανονιστικές πράξεις) &Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου από τον ΠτΔ
 
(θέμα 2012
-2013)
Υπάρχει μετατόπιση της νομοθετικής εξουσίας στην εκτελεστική εξουσία.Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η φήφιση, η έκδοση και η δημοσίευσηενός τυπικού νόμου που παρέχει εξουσιοδότηση άλλοτε στον ΠτΔ, άλλοτεστηη διοίκηση προς έκδοση των κανονιστικών διαταγμάτων.
 
 Ύστερα από την νομοθετική εξουσιοδότηση, ο αρμόδιος υπουργός κάνειτην σχετική πρόταση την οποία προσυπογράφει. Υπογράφεται από τονΠτΔ και έτσι έχουμε το κανονιστικό διάταγμα αφού προηγουμένωςεκδοθεί και δημοσιευθεί.
 
Εκτός από τους υπουργούς η εξουσιοδότηση παρέχεται και σε άλλαόργανα της διοίκησης που εκδίδουν τις λεγόμενες κανονιστικές πράξεις,με τις οποίες ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα ή θέματα με τοπικόενδιαφέρον ή με χαρακτήρα τεχνικό ή
 
 λεπτομερειακό πχ ηεξουσιοδότηση για την άρδευση των κτημάτων. Αρμόδιος ήταν οΝομάρχης. Όταν όμως παρέχεται εξουσιοδότηση που αφορά τηνσυσκευασία του πόσιμου ύδατος εξουσιοδοτημένος είναι
 
ο αρμόδιοςυπουργός.
 
Τα είδη της εξουσιοδοτήσεως είναι: 
 
 
Γενική εξουσιοδότηση
 
που παρέχεται με τυπικό νόμο πουψηφίζεται από την ολομέλεια της βουλής, η εξουσιοδότηση παρέχεταιμε τους νόμους πλαίσια με τους οποίους καθορίζονται οι γενικέςαρχές και κατευθύνσεις στα αρμόδια όργανα, προϋποθέσεις των νόμων
-
πλαίσια είναι να ψηφισθούν από την ολομέλεια, δεν μπορούν να έχουν εξουσιοδότηση για θέματα αποκλειστικά της βουλής καιυπάρχει χρονικός περιορισμός για την άσκηση της παρεχόμενηςεξουσιοδοτήσεως που αποτελεί αποκλειστική προθεσμία, η πάροδοςτης οποίας αποστερεί το αρμόδιο να εκδώσει το σχετικό διάταγμα τιατο οποίο έχει τη σχετική εξουσιοδότηση.
 
 
Ειδική νομοθετική
 
εξουσιοδότηση όπου πρέπει να μνημονεύεταιρητά τα θέματα για τα οποία θα πρέπει να εκδοθεί το κανονιστικόδιάταγμα.
 
Οι κανονιστικές πράξεις και διατάγματα ελέγχονται από τοΣτΕ.
 
 Τα
κανονιστικά διατάγματα του 
 
άρθρου
 
43 παρ 1
 
εκδίδονται χωρίςκαμία εξουσιοδότηση ύστερα από πρόταση του αρμόδιου υπουργού καιτην προσυπογραφή αυτού. Εκδίδονται από τον ΠτΔ.
 
Τα είδη των κανονιστικών διαταγμάτων είναι: 
 
 
ΣΟΣ ΘΕΜΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
 
Σελίδα
3
 
από
4
 
 
Είναι
ατομικά 
, όταν εφαρμόζουν τον νόμο σε μια ατομικήπερίπτωση. Πρόκειται για
 
ατομικές διοικητικές πράξεις.
 
 
Είναι
εκτελεστικά
-
κανονιστικά 
 
διατάγματα με τα οποία τίθενται γενικοί και αφηρημένοι κανόνες δικαίου, δευτερεύοντες καισυμπληρωματικοί. Τα διατάγματα αυτά είναι
 
αναγκαία για τηνεκτέλεση των νόμων και δεν μπορεί ο ΠτΔ να αναστείλει τηνεφαρμογή τους, ούτε να εξαιρέσει κανέναν από την εκτέλεσή τους.
 
Η τυπική ισχύς των κανονιστικών διατάγματα και οι κανονιστικέςπράξεις που εκδίδονται ύστερα από νομοθετική εξουσιοδότηση έχουν τηνισχύ του εξουσιοδοτούντος νόμου δηλαδή:
 
 
μπορούν να έχουν αναδρομική δύναμη εφόσον το επιτρέπει ηεξουσιοδοτική πράξη,
 
μπορούν να καταργήσουν ή να τροποποιήσουν ακόμα και γενικότεροτυπικό νόμο ή γενικότερη προγενέστερη κανονιστική πράξη,
 
η κατάργηση του εξουσιοδοτούντος νόμου δεν επιφέρει και τηνκατάργηση
 
των κανονιστικών διαταγμάτων, η κατάργηση ή ητροποποίηση αυτών επέρχεται με νεότερο νόμο εφόσον τούτοπροβλέπεται ρητά ή με νεότερο ή ειδικότερο κανονιστικό διάταγμα ήκανονιστική πράξη της ίδιας νομικής φύσεως.
 
Μπορούν να εκδοθούν πράξεις νομοθετικού περιεχομένου από τονΠτΔ στις παρακάτω περιπτώσεις: 
 
 
Σύμφωνα με το
άρθρο 44 παρ 1
 
όπου σε έκτακτες περιπτώσειςεξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο ΠτΔ μπορεί ναεκδώσει
 
ύστερα από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Οι πράξεις αυτές υποβάλλονται στηβουλή προς κύρωση, μέσα σε 40
 
ημέρες από τη σύγκληση τηςβουλής αρ 72 παρ 1. Θα πρέπει να εγκριθούν μέσα σε 3 μήνες απότην υποβολή τους. Αν παραβιαστούν οι προθεσμίες ή δεν εγκριθούναπό τη βουλή παύουν να ισχύουν.
 
 
Σύμφωνα με το
άρθρο 48
σε περίπτωση πολέμου, επιστράτευσηςεξαιτίας εξωτερικών κινδύνων ή άμεσης απειλής της εθνικήςασφάλειας, καθώς και αν εκδηλωθεί ένοπλο κίνημα για την ανατροπήτου δημοκρατικού πολιτεύματος, η βουλή με απόφασή της, που λαμβάνεται ύστερα από πρόταση της κυβέρνησης, θέτει σε εφαρμογή,σε ολόκληρη την επικράτεια ή σε τμήμα αυτής το νόμο για κατάστασηπολιορκίας. Στην περίπτωση αυτή ο ΠτΔ ύστερα από πρόταση τηςκυβέρνησης μπορεί να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου για να αντιμετωπιστούν επείγουσες ανάγκες ή για να αποκατασταθείταχύτερα η λειτουργία
 
των συνταγματικών θεσμών. Οι πράξεις αυτέςυποβάλλονται για κύρωση στη βουλή μέσα σε 15 ημέρες από τηνσύγκληση της σε σύνοδο και παύουν να ισχύουν αν δεν υποβληθούνστη βουλή μέσα σε 15 ημέρες ή δεν εγκριθούν μέσα σε 15 ημέρεςαπό τότε που υποβλήθηκαν.
 
Δημοψηφίσματα 
 
Είναι δύο, το
πρώτο 
 
είναι το δημοψήφισμα του άρθρου 44 παρ 2.Σύμφωνα με αυτό ο ΠτΔ προκηρύσσει με διάταγμα δημοψήφισμα γιακρίσιμα εθνικά θέματα, ύστερα από απόφαση της απόλυτης
πηγή http://www.academia.edu/9353329/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82_%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CF%89%CE%BD

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

PDF ΒΙΒΛΙΑ ,ΟΔΗΓΟΙ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

.

Κοινωνική δομή στην Αρχαία Σπάρτη